Håll koll på ditt varumärke del 1 – Lissly

För att jag ska veta hur det går för mina kunder och deras satsningar i sociala medier använder jag flera olika verktyg som kan mäta satsningar i sociala medier. Tack vare att det finns så många som älskar internet finns det massa verktyg som inte behöver kosta skjortan och ofta är gratis. Jag kommer att börja med att gå igenom mitt favoritverktyg – Lissly.com.

Så här beskriver de själva sin tjänst.

”Lissly är kort och gott ett bevakningsverktyg för alla som vill hålla koll på vad som sägs om dem eller deras varumärke på den sociala webben. Med Lissly kan du på ett enkelt och roligt sätt hålla koll på vad som sägs om och till dig på den sociala webben. Du kan självklart även bevaka det viktigaste av allt, nämligen de svar och resultat som dina insatser kan ha genererat samt även dina konkurrenter och dina kampanjer.”

Jag skulle vilja säga att Lissly helt enkelt gör mitt liv lite lättare. Innan Lissly kom fick jag kombinera olika verktyg för att få den helhetsbild som Lissly idag ger mig. En dag i veckan plingar det till från i inkorgen med en rapport från den gångna veckan, men du kan alltid gå in på Lissly.com och få en liverapport. Dessutom kan du ladda ner alla rapporter i olika filformat och ta med på mötet.

Med hänsyn till mina kunder har jag valt att använda exempel från Lisslys egna sökningar.

Del 1

Du väljer själv ut vilka sökord som ska användas till din sökning. Här är en sökning gjord på de olika partier som sitter med i riksdagen. Här kan du se vilka att det pratas mest om Socialdemokraterna och Moderaterna och att det pratas minst om Kd och miljöpartiet. Du kan också se vilka dagar det pratas med om de olika partierna och lättare koppla det till olika händelser.

Här kan du som företag lätt se hur olika kampanjer har bemötts och när det kanske är extra viktigt att du är närvarande i sociala medier.

Del 2

Nästa del visar hur mycket det pratas om dig inom olika sociala medier, en jämförelse om det pratas mer eller mindre sen föregående period samt hur många gånger de olika nyckelorden nämnts.

Här utläser du på vilket socialt media din målgrupp pratar mest om dig och vart det är viktigt för dig att finnas. Exempelvis kan vi se att de olika partierna diskuteras mest på Twitter och allra minst på fotodelningssajter som exempelvis Flickr.

Del 3

Här kan du se vilka ord som ofta nämns i samband med dina sökord. I det här exemplet är Juholt det ord som nämns oftast i samband med de olika sökorden.

Här kan du läsa ut i vilka sammanhang din produkt eller varumärke oftast nämns. Exempelvis om IKEA oftast skulle nämnas i samband med dålig kvalité. Kan det innebära att IKEA behöver förbättra sin kvalité. Hade det istället varit fåtöljer skulle det kunna innebära att det finns ett stort behov av  fåtöljer.

Det andra vi kan utläsa här är vilka som oftast nämner våra nyckelord och hur ofta de har nämnts. Här är det Twitterkontot @SVPolitik som har nämnt de olika nyckelorden flest gånger.

Det är också här du kan hitta ambassadörer för ditt varumärke eller för din produkt.

Del 4

Den sista delen av Lissly som jag kommer gå igenom är mentions. Här indexeras allt som sagts om de olika nyckelorden. Här visas vilket socialt media som använts, vem som har sagt något och vad personen har sagt.

Till höger kan du välja att markera citaten som positiva eller negativa. Genom att klicka på stjärnan kan du markera de som du tycker är extra intressanta för vidare uppföljning.

Jag har valt att visa grunderna i Lissly och hur jag använder verktyget. Självklart finns det fler olika sätt att göra på. Du får gärna dela med dig om hur du använder tjänsten eller om du använder något annat i kommentarsfältet.

Fördelarna med att använda en social analys tjänst som Lissly är många, det här är några av dem.

  • Du kan mäta resultat från kampanjer, se hur det sprids.
  • Du kan uppmärksamma saker innan det hinner bli problem.
  • Du lär känna din målgrupp bättre.
  • Du lär dig vart det pratas om ditt varumärke och därmed vart du ska satsa på din närvaro.
  • Du kan uppmärksamma nya affärsområden samt affärsmöjligheter.
  • Du kan uppmärksamma ambassadörer och knyta till ditt varumärke.
  • Du kan hålla stenkoll på dina konkurrenter.
  • Du får en möjlighet att bemöta alla som pratar om dig.

Lissly finn i olika prisklasser beroende på hur stort ditt behov är. Innan du använder betaltjänsten tycker jag att du ska be om en demo och se om det är något för dig. En demo ber du om här.

Mvh,

Lina Areblad

Kommentera

