Att välja frihet

Det bästa med att vara sin egen chef är friheten.

Med frihet menar jag att ha makten över vilka uppdrag jag ska arbeta med, vart jag ska arbeta, vilka tider, antal lediga dagar, vilka som blir mina kollegor och så vidare. Detta har blivit viktigare med tiden sedan jag bestämde mig för att inte vara anställd längre.

Bara det här året har jag hunnit med yoga i  Indien, två veckor i Umeå, personalkonferens i Malmö, tre dagar hemma i Göteborg och nu är jag i fjällen. Detta är möjligt tack vare flexibla uppdragsgivare som går med på möten via Skype lika gärna som att ses. Detta gör det dessutom jobbet mycket roligare. Genom mina resor hittar jag också inspiration, nya infallsvinklar och får möjligheten att möta många spännande människor. Man skulle kunna tro att jag arbetar mindre än det som är heltid, men istället arbetar jag mer. Jag lever och andas det som är mitt arbete och inkomstkälla. Vad som är helg och vad som vardag är inte lika tydligt, utan all vaken tid är arbetstid.

För några veckor sedan såg min kontorsmiljö ut såhär:

För att sen byta kontorsmiljö till det här:

 

// Lina Areblad

Kommentera

