Håll koll på ditt varumärke – Del 2

Del 2 i hur man kan arbeta med uppföljning i sociala medier kommer handla om Googles tjänst Google Alert. Tjänsten har funnits med ett tag, men jag tycker att den är grym och värd att nämnas.  Google Alerts fungerar på så sätt att du väljer ett ord du vill bevaka och sätter igång en bevakning med Google Alerts. ”Med Google Alerts får du uppdateringar av de senaste relevanta sökresultaten från Google (webb, nyheter osv.) som baseras på dina sökfrågor.”

  1. Välj Sökfråga Det kan vara ditt företagsnamn,  konkurrenter eller ett ämne du vill hålla du uppdaterad om, i exemplet nedan sociala medier.
  2. Typ av resultat Efter att du har valt sökfråga väljer du vilka resultat du vill ha, alla, nyheter, video, diskussioner, bloggar eller böcker. I vissa fall kan det vara så att du har exempelvis bara vill ha videoklipp på en speciell person.  Då kan det vara ett skäl att välja video annars rekommenderar jag alla.
  3. Hur ofta Du väljer själv hur ofta du vill få rapporterna. Du kan göra en provsökning för att se hur många resultat som indexeras. Är det väldigt många resultat rekommenderar jag en gång om dagen för att slippa hela inkorgen full. Ska tjänsten underlätta vid hantering av kundtjänst/ PR arbete / krisarbete  som behöver ske fort är det såklart bättre att välja rapporter när det händer.
  4. Hur många Du kan välja mellan att få alla resultat eller bara de bästa resultaten. Är din sökning kring ditt företag tycker jag att du ska välja alla resultat, är sökningen om ett ämne som sociala medier där det skrivs väldigt mycket räcker det ofta med de bästa resultaten.
  5. Leverera till Välj mailadress du vill ha rapporterna till.

Här klickar du för att sätt igång din sökning.

Lycka till // Lina Areblad

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s