Det hänger på detaljerna

 

Vissa saker anser jag vara grundläggande när man ska kommunicera sina olika kanaler i sociala medier exempelvis i annonser eller TV-reklam.  Jag såg den här annonsen i tidningen RES och blev förvånad över hur dåligt utnyttjad den var.

Annonsen kan vara framtagen av en reklambyrå lika gärna som inhouse. De som har gjort annonsen har förstått att man behöver berätta att man finns i sociala medier för att folk ska hitta dit, men jag har valt att lyfta två misstag som de har gjort som innebär att ingen kommer ta sig till deras Facbooksida den här vägen.

Misstag1: Det fanns tre olika namn som var avsändare i annonsen. I och med att det inte någonstans står vad fansidan heter får man helt enkelt gissa sig fram. Början är ju att försöka med det tre olika namn som var avsändare och kanske hitta rätt. I ärlighetens namn kommer det inte hända. Extremt få människor är så intresserad av ett företag eller en produkt att de själva går in och letar på Facebook.

Lösning: Berätta vad sidan heter, skriv ut länken till fansidan eller gör det enkelt och ha med en QR kod som länkar dit.

Misstag 2: Förklara varför man ska gilla. Människor behöver en anledning till att gå in och gilla en fansida mer än att den finns och att man råkar köpa Heinz ketchup eller dricker Löfbergs lila.

Lösning: En förklaring skulle kunna låta så här, ”Gilla vår fansida så får du ta del av massa goda recept. ”Gilla vår fansida så får du vara med och utveckla våra produkter.” eller kanske ”Gilla vår fansida så får du inbjudningar till våra event och ta del av specialerbjudanden.”

// Lina Areblad

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s