Renata, rymden och livet på nätet

Renata Chlumska har bestigt Mount Everest, genomfört Around America Adventure och nu erövrat de sociala medierna. Jag har inspirerats länge av Renata och följt henne i sociala medier. Att rodda fyra barn, resa runt som föreläsare, förbereda sig inför nästa äventyr samt sköta en blogg, Fabeook och Twitter tar tid. Jag bestämde mig för att fråga henne hur hon får ihop det eller inte och om hon har några tips att dela med sig av.

Fakta om Renata Chlumska

Renata blev den första svenska kvinna att bestiga Mount Everest 1999.

Från juli 2005 till september 2006 genomförde Renata en utmaning som heter Around America Adventure. Det innebär att hon paddlade kajak, cyklade och åkte inlines runt USA.  Hela äventyret tog 439 dagar.

Hennes nästa äventyr är en expedition till rymden med Virgin Galactic. Renata har biljett nummer 192.  Vilket innebär att hon blir den första Svenska kvinnan i rymden som kommer få uppleva tyngdlöshet och se jorden från ett nytt perspektiv.

Utöver hennes äventyr har hon bloggat i flera år och sedan ett år tillbaka även Twittrat och haft en Facebooksida där hon kommunicerar med sina fans.

Hur använder du dig av sociala medier i dagsläget? 

Jag kämpar mycket, det är svårt att hinna med allt. Ofta uppdaterar jag några dagar efter händelsen har ägt rum. Jag använder det för att kommunicera ut vad jag har på gång, till exempel öppna föreläsningar.

När ser du mest engagemang?

Efter mina föreläsningar är det ett otroligt gensvar. I sista bilden i min presentation har jag med länkar till mina sociala medier och det trillar alltid in några nya följare dagarna efter en föreläsning.

Vilka effekter har din närvaro i sociala medier gett dig?

Framförallt får jag mycket gensvar efter föreläsningar då många kommenterar att det var bra osv.

Det är nu lättare att hålla mig aktuell på ett annat sätt nu än förut.

Förr släppte man en pressrelease innan man skulle iväg på sitt äventyr och en när man åkte. Nu är det lättare att hålla intresset uppe under tiden.

Många hör av sig till mig med frågor, framförallt kring hur man kan livnära sig som äventyrare. Det är svårt jag har själv aldrig genomfört något äventyr med full sponsring.

Hur kommer du rapportera från din rymdexpedition?

Allt eftersom det drar igång kommer jag skriva ännu mer intensivt och rapportera mer kring projektet.

Jag vill ju inte och kan skriva om alltihopa som händer nu.

Vet du när du får åka?

När jag köpte min biljett för två år sedan trodde jag hösten 2012. Nu håller planen på att testflygas så det lutar snarare åt någon gång under 2013 nu.

Har du några tips till andra offentliga personer?

Förvänta dig inte att göra allt på en gång. Starta upp ett Facebookkonto och ett Twitterkonto och börja följa annat folk. Det är en träningssak som ska bli en vana. Man har man har tillräckligt mycket måsten. Var heller inte så pretentiös med det. Bestäm dig innan för om du vill vara privat eller inte. Jag skriver inte om mina barn eller familj enbart om mitt jobb. Det går att vara personlig ändå.

Den här intervjun fokuserade på sociala medier vill du veta mer om Renata och hennes äventyr kan du läsa hennes blogg, följa henne på Twitter, gilla på  Facebook, lyssna på hennes sommarprat eller boka henne som föreläsare.

Kommentera

