Att hylla läraryrket genom sociala medier

Min absoluta favoritkampanj som går nu är För det vidare. Den har gått ett tag och det är skolverket som ligger bakom den. Syftet med kampanjen är att lyfta läraryrket.

Jag tycker att den är så himla fin och blir träffad rakt i hjärtat. Kampanjen går ut på att kändisar såsom Erik Hassle, Elsa Billgren, Bill Skarsgård med flera, får träffa den läraren som har betytt mest för dem och tacka. Det hela filmas och läggs ut på För det vidares Facebooksida.

Gemensamma nämnaren bland lärarna är att alla berättar om hur mycket de trivs med sitt arbete och med eleverna.

Eleverna som kommer tillbaka och tackar har alla känt sig sedda och respekterade. Genom lärarens stöd har de vågat tro på sig själva.

När jag gick i skolan var det så lätt att se skillnad på de lärare som trivdes med sitt jobb och de som inte gjorde det. Om personen som skulle lära ut något inte trivdes med sitt yrke eller värst av allt inte var intresserad av ämnet den skulle lära ut, blir man som elev inte det heller.  Jag tycker att det är viktigt att den här kampanjen sprids, det behövs fler duktiga lärare. Framförallt tycker jag om att man lyfter de lärare som är bra. Det är väldigt fint att se ur rörda lärarna blir när deras gamla elever kommer och tackar och jag blir själv sugen på att göra samma sak.

// Lina Areblad

Kommentera

