Engagemanget ökar med Timeline, men posta mindre

Det var ett litet tag sedan timeline började rullas ut för för alla företagssidor. Många har klagat på förändringen och vill ha tillbaka de gamla Facebooksidorna, medan andra tycker att Timeline med sina nya möjligheter är mycket bättre. Precis som folk brukar reagera mest när Facebook ändrar något. I dagarna kom däremot en studie som visar att engagemanget på de enskilda inläggen har ökat sedan övergången till Timeline.

Sotrender kom fram till att Timeline inte hade någon betydande effekt för flera faktorer så som, antalet inlägg som de anställda delade per dag, andelen engagerade fans per sida, eller det genomsnittliga antalet gilla och kommentarer per inlägg. Sotrender fann också att det fanns lite eller ingen förändring i termer av antalet gilla, kommentarer och inlägg per aktiv användare eller engagemang utanför fansidan.

Den stora skillnaden som skett är att inläggens livsläng har ökat med 1,5 timme. Tidigare fick företagen hälften av sina gilla och kommentarer inom loppet av 1.5 timme. Numera görs hälften av alla kommentarerna och gilla inom loppet av 2.5 timme. ”80% av alla kommentarer görs cirka 8 timmar och 30 minuter (2 timmar mer än innan Timeline)”  Detta har lett till att engagemanget på enskilda inlägg har ökat med 13% sedan införandet av Timeline.

Detta innebär att man som företag mycket lättare uppfattas som någon som spammar om man uppdaterar ofta.

Fokusera på att göra så relevanta och intressanta uppdateringar som möjligt istället för så många som möjligt. I annat fall är risken stor att era Facebookfans ”unlikear” er sida. Det är nämligen så att 44% av de som ”unlikear” gör det på grund av att ett företag postar för ofta.

Genom Facebook Insights under fliken ”Likes” kan du se hur många nya likes och hur många ”unlikes” din sida har fått den senaste perioden.

Har du märkt någon skillnad på din Facebooksida sedan Timeline rullades ut?

Källa

// Lina Areblad

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s