Varför är det så ont om bra content hos företagen?

Jag sitter just nu och skriver på en gästkrönika till nästa nummer av Internetworld. Krönikan kommer handla om ”content” alltså det där som vi så genomtänkt (eller inte) fyller våra sociala medier med.

Av någon anledning är det så otroligt få som är bra på att fylla sina kanaler med saker som känns genomtänkta.

Det snackas otroligt mycket om innehåll just nu och det poppar upp innehållsstrateger och byråer till höger och vänster. Frågan jag vill ha svar på är; varför är det så ont om bra content hos företagen?

// Lina Areblad

Annonser

One thought on “Varför är det så ont om bra content hos företagen?

  1. Jag tror att många företag inte hinner skapa innehåll, delvis för att de ställer alldeles för höga krav på innehållets utformning och många gånger fel sorts krav. Interna hierarkier styr ofta vem som har rätt att skapa innehåll, inte vem som är bäst lämpad för olika typer av innehåll. Exempelvis har jag varit med om att kommunikationsdirektören ska besvara kritik i sociala medier, istället för kundservice-avdelningen som hanterar kritik per telefon och e-post. Följden blev dels några veckors väntetid på ett uttalande från kommunikationsdirektören, dels ett uttalande som enormt tillrättalagt. Ett annat problem var att fel personer korrekturläste och att det läggs större vikt vid grammatik än vid fakta, vilket gjorde att faktafel slank igenom.

    Företag silar mygg och sväljer elefanter och när de upptäcker misstagen så stoppar de all innehållsproduktion istället för att rätta till rutinerna och fortsätta.

    Att få sådana organisationer att skapa nytt och fräscht innehåll är otroligt svårt. När innehållet väl är färdigskrivet och korrekturläst så har det blivit inaktuellt och kan inte publiceras.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s